OrienDam 2017

OrienDam is een evenement dat plaats zal vinden op zondag 30 april 2017. OrienDam brengt kunst & cultuur samen met de vluchtelingenproblematiek in Nederland. Het evenement vindt plaats bij Mezrab te Amsterdam. Mezrab is een belangorganisatie die een podium biedt aan mensen van diverse achtergrond die graag hun verhalen en ervaringen met anderen willen delen.
De locatie bij Mezrab wordt aangekleed met foto’s van diverse kunstenaars. Zij tonen diverse foto’s, onder anders van LHBTQI-slachtoffers die binnen AZC’s vanwege hun geaardheid zijn gediscrimineerd.
OrienDam hoopt om in de vorm van kunst, debat, brochure en documentaire de sociale tolerantie te vergroten. Meer tolerantie zal ertoe leiden dat het veiligheidsprobleem van LGBTQI-vluchtelingen bespreekbaar en hopelijk oplosbaar wordt. OrienDam draagt uiteindelijk bij aan een gevoel van veiligheid voor vluchtelingen in het AZC. Een veiligheid zoals die in Nederland normaal zou moeten zijn, namelijk voor zichtbaarheid en coming out van LGBTQI’s.

Programma zondag 30 april 2017
Aanvang vanaf: 15.30 uur
Muziek van de Groep Angham Al Sharq (Oriental Melodies Group) Koffie & Thee

16.00: Alaa Ammar danser uit Syrië
16.05: begint de eerste documentaire (over GBTQI vluchtelingen)
Documentaire Carlos Motta
Carlos Motta is een Colombiaanse kunstenaar woonachtig in New York die in een aangrijpende documentaire de route van een LHBTQI-vluchteling naar het veilige Nederland laat zien. We leren de vluchteling en zijn omgeving kennen waarbij de houding ten opzichte van seksuele diversiteit in het land van herkomst wordt geadresseerd. Carlos Motta laat ook zien hoe in Nederland de asielvragen van LHBTQI-vluchtelingen door het IND worden behandeld. De documentaire is mede mogelijk gemaakt door het Stedelijk Museum van Amsterdam.

Brochure ‘Veiligheid Vluchtelingen in AZC’
Oriendam heeft een brochure opgesteld welke na de documentaire van Carlos Motta gepresenteerd zal worden. In de brochure ‘Veiligheid Vluchtelingen in AZC” vertellen 20 respondenten hun verhaal over het leven in het AZC. De brochure zoomt in op de kwestie van veiligheid: wat maken de vluchtelingen mee en hoe gaan de betrokken instanties om met hun problemen. Worden de misstanden gemeld en gerapporteerd, wordt er aangifte bij politie gedaan en hoe is de opvolging?
Deze documentaire wordt gevolgd door een debat (debat leider dhr. Bart Mijland). Panelleden worden z.s.m. bekend gemaakt

18.00: Catering (Oriëntaalse keuken) + Music door Group Angham Al Sharq

19.30 uur begint de tweede documentaire/rapportage Homo emancipatie

Na de catering zal een documentaire/rapportage over homo emancipatie binnen migranten kringen worden getoond. Een Gay, een lesbian, een transgender, een Zus van homo en twee activisten vertellen over hun ervaringen met homo emancipatie in Nederland.

21.00: Modeshow (Catwalk) Hosted by Jennifer Hoplezz
De ontwerpers zijn: Jamal Saadi (Syrië), Maytham Hanoun (Irak) en George Elias (Syrië)

21.20: Het evenement wordt afgesloten met de buikdanseres Miram (vluchteling uit Egypte.

Locatie: Mezrab Cultural Center
Veemkade 576 – 1019 BL Amsterdam

Entree: € 35,00 inclusief (documentaires, boek, catering, T-shirt, Fashion programma en performances)

Programma zaterdag 6 mei 2017

Live DJ’s, Oosterse & Beat Music
Optredens (African Dance groep, Belly dance acts en Dabka Syrische en Gogo jongens) en nog veel meer.
GGD zal aanwezig zijn om Gratis test/Hepatitis B te geven.

Tijd: van 23:00 tot 05:00
Locatie: Akhnaton
Nieuwzijdskolk 25-1012 PV Amsterdam

Entree: € 10,00 (€ 8,00 online)
Voor tickets opent u deze link:

Het definitieve programma wordt binnenkort bekend gemaakt.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.