Brandbrief over misstanden omtrent LHBT+’ ers in asielopvang

De afgelopen tien jaar heeft de stichting Secret Garden verschillende van uw voorgangers op de hoogte gesteld van de problemen in azc’s. In 2010, 2013 en 2017 hebben wij een petitie aangeboden aan de commissie V&J, waarin wij dringend om oplossingen vroegen. Ook zijn wij meerdere keren met het COA in gesprek gegaan om de leefbaarheid voor LHBT+’ers in de azc’s te verbeteren.Helaas hebben deze alarmerende signalen niet tot duidelijke actie geleid. Nog iedere dag horen wij verhalen van asielzoekers die te maken hebben met discriminatie en geweld vanwege hun geaardheid of gender. Meldingen bij het COA verdwijnen in de doofpot en slachtoffers worden vaak overgeplaatst naar een ander azc. Dat is de omgekeerde wereld. Waarom worden slachtoffers als daders behandeld?

De onveiligheid en onzekerheid voor LBHT+’ers in de asielopvang leidt tot angst, geweld en soms tot zelfdoding. Wij vragen u – als ware liberaal – om nu actie te ondernemen. Zet daders die in de azc’s geweld gebruiken tegen LHBT+’ers alstublieft het land uit. Wat hebben zij nog in Nederland te zoeken, als zij Artikel 1 van de grondwet niet respecteren? En zorgt u alstublieft veel, veel beter voor de slachtoffers van discriminatie en geweld.

Mogen wij uw reactie op deze brandbrief tegemoet zien?

Amsterdam, 10 augustus 2020Geachte mevrouw Broekers-Knol,Het verschrikkelijke incident van begin deze maand bij het azc in Gilze – waarbij een Nigeriaanse lesbienne ernstige brandwonden heeft opgelopen – laat zien dat het nog altijd beroerd is gesteld met de veiligheid van LHBT+’ers in de Nederlandse asielopvang.

Hoogachtend en met vriendelijke groet,

Stichting Secret Garden